Voorpret met de kinderen

21 januari 2018 - Heeswijk Dinther, Nederland

Tik tak, tik tak…. De tijd tikt voorbij. Ons avontuur waar we al maanden naar toe leven komt snel dichterbij. Met het verstrijken van de tijd nemen de gezonde zenuwen ook steeds meer toe. Het is spannend voor ons, maar ook voor Joni en Hidde. Als volwassenen hebben wij driedubbel plezier van onze reis: plezier en voorpret tijdens alle voorbereidingen, plezier en genot tijdens de reis zelf en plezier door de verhalen, foto’s en herinneringen achteraf. Maar voor kinderen ligt dat iets anders. Want hoe neem je de kinderen nou mee in de voorpret?

Sommige ouders zweren erbij dat je je kind van te voren niet te veel moet vertellen, want ze hebben geen besef van tijd, ze nemen niet alle informatie op en door alle informatie worden ze misschien onrustig. Bij Hidde is het inderdaad maar de vraag wat hij meekrijgt van alle informatie. Maar bij Joni werkt het vaak totaal andersom. Ze wil graag weten waar ze aan toe is; dan is het goed. Daarom nemen wij onze kinderen toch mee in onze voorpret. Hiermee hopen wij dat onze Familie Expeditie leuker en comfortabeler wordt.

Praten over de reis, boekjes lezen en foto’s kijken
De laatste tijd praten wij steeds meer met Joni – en in mindere mate ook met Hidde – over onze reis. We vertelden dat eerst Sinterklaas naar Nederland komt. Daarna is het Kerstmis. Daarna vieren we nieuwjaar met vuurwerk. Daarna mag je nog een paar keren naar “school” toe (zo noemen we het kinderdagverblijf) en dan gaan we op vakantie voor een hele lange tijd. En Joni roept dan trots: “En daarna ga ik naar de grote school!”…. tsja.

We vertellen regelmatig wat we zoal gaan doen tijdens de reis: heel lang en vaak vliegen, met de boot varen, in de bossen wandelen, lekker fruit eten, bezoekjes brengen aan de huizen van Boeddha, zoeken naar apen en olifanten, zwemmen in het zwembad en de zee, zandkastelen en zandtaartjes maken op het strand, etc. Ook laten we veel foto’s uit boeken en foto’s op internet zien. En ’s avonds voor het slapen gaan, pakken we twee leuke leesboekjes erbij: ‘Ikke gaat vliegen’ en ‘Ikke in Thailand’. Het is een genot om deze prentenboekjes samen te lezen. De boekjes vertellen stap voor stap hoe een vliegreis eruit ziet en wat typisch Thaise activiteiten zijn voor een rondreis door Thailand. Echt een aanrader!

‘s Avonds voor het slapen gaan het boekje Ikke in Thailand lezen Ikke in Thailand lezen

Aziatisch eten
Wij houden van de Aziatische keuken. En onze kinderen gelukkig ook. Regelmatig staan er noodles, rijstschotels en Aziatische soepen op ons menu. In de aanloop naar onze reis willen we van het eten een beleving maken die past bij onze reis. We vertellen Joni en Hidde dat we een maaltijd eten uit het land waar we straks naar toe gaan. Wat zullen ze daar nog meer eten? En wat voor vers fruit zullen de kindjes daar eten? Welk fruit we zeker veel gaan eten is jackfruit. Regelmatig bestelt Wouter online 2kg jackfruit. Myrtille vindt het echt niet lekker, maar Wouter, Joni en Hidde zijn er dol op. Met name Hidde. Als hij een bakje ziet, begint hij gewoon te stuiteren van enthousiasme. Het bakje kan niet snel genoeg voor zijn neus geserveerd worden. Gulzig slokt hij alle jackfruit naar binnen. Binnen no-time heeft hij z’n hele bakje leeg en wijst naar de koelkast en roept “die… meer”.

Jammie noodles :-) Jammie, noodles eten. Alles zelf doen! Lekker jackfruit: dat wordt smullen Jackfruit! Aanvallen!!!

Doktertje spelen
Vaccinaties horen helaas ook bij de voorbereidingen van zo’n lange reis. Joni en Hidde hebben het rijksvaccinatieprogramma gevolgd. Maar als aanvulling willen wij dat onze kinderen gevaccineerd worden tegen Hepatitis A en Rabiës (hondsdolheid). Dat betekent ieder 4 extra spuiten. Want na de eerste Rabiës vaccinatie moet je na 1 en 3 weken een tweede en derde vaccinatie gaan halen. Spelenderwijs met een pop hebben we Joni uitgelegd dat we spuitjes nodig hebben voor de vakantie omdat we niet willen dat we ziek worden. Eenmaal in de wachtkamer van de dokter vond ze het toch best spannend. Gelukkig moest Myrtille tegelijkertijd ook de Rabiës vaccinaties halen, dus mama mocht als eerste. Ondanks de tranen van spanning bij zowel Joni als Hidde is alles goed gegaan. Na afloop zei Joni trots: “Ik vond het een beetje spannend, maar het deed geen pijn”. Sinds de vaccinaties is Joni in haar spel vaak ‘dokter Joni’ en geeft ze haar beer, poppen, Hidde, opa, oma, papa en mama ook spuitjes voor de vakantie.

Aftelkalender
Joni stelt ons steeds vaker de vraag “wanneer gaan we op vakantie?”. Maar hoe beantwoord je zo’n vraag aan kinderen die nog geen tijdsbesef hebben? Daarvoor heeft Myrtille een aftelkalender gemaakt. Elke avond mag Joni een sticker plakken op de dag die voorbij is. Als alle vakjes een sticker hebben, dan gaan we op vakantie!

Joni plakt iedere dag trots een sticker op de aftelkalender

Groetjes,
Wouter, Myrtille, Joni en Hidde

1. Miriam:
    21 januari 2018
    Super leuk om te lezen 😍
  2. Rian Kuijpers:
    21 januari 2018
    Goed bezig Myrtille en Wouter. Geniet nog een week van de voorpret!!
  3. Wouter:
    21 januari 2018
    Die Jackfruit....bijna maandelijks wel weer uitleg geven op kantoor

Leuk om te lezen hoe de kids worden klaargestoomd
  4. Nicole:
    21 januari 2018
    Leuk verhaaltje weer van jullie!!!
  5. Suzanne Verhagen:
    21 januari 2018
    Goed bezig! Wat een perfecte voorbereiding!!!!
  6. Claudia Jacobs:
    21 januari 2018
    heel leuk om te lezen hoe de kids genieten van de voorbereidingen !!!
  7. Els Verdonk:
    22 januari 2018
    Ik leer ook nog iets van jullie verhalen. Jackfruit?? Nog nooit van gehoord....!
  8. Job van de kamp:
    24 januari 2018
    Wow Wouter, gave trip! Geniet er van een mooie manier van herinneringen maken.
  9. Annelies en Jan:
    30 januari 2018
    We wensen jullie een prachtige tijd toe met z’n vieren.
    Geniet maar volop!