Welkom in het land van de glimlach

7 februari 2018 - Bangkok, Thailand

Hoi lieve familie, vrienden en collega’s,

Het begin is gemaakt. De eerste dagen in Bangkok zitten er alweer op. Morgen reizen we door naar Birma/Myanmar. Het is daarom tijd voor een update van onze Familie Expeditie. We nemen jullie in deze blog eerst mee in de laatste dagen thuis voor ons vertrek en natuurlijk geven we jullie een inkijkje in onze eerste Thailand ervaringen.

Het leed dat inpakken heet
De voorpret van een vakantie is natuurlijk hartstikke leuk. Alleen de vakantiestress neemt toe op het moment dat je je backpack gaat inpakken. Al een paar weken lagen er stapeltjes kleding klaar. Maar als deze stapeltjes dan echt in je backpack moeten, ga je nadenken: “heb ik dat wel echt nodig?” of “zal ik toch nog maar een extra shirt meenemen?”. Uiteindelijk moeten alle spullen voor ons vieren in 2 backpacks passen. De komende 100 dagen zullen, naast onze kinderen, onze backpacks onze vertrouwde reisbuddies zijn, die we veel moeten meesjouwen en vaak opnieuw moeten inpakken. Dus we willen én kunnen niet te veel meenemen. Met een strenge maar complete inpaklijst zijn we aan de slag gegaan. Deze lijst zorgde er enerzijds voor dat we niets vergaten, maar anderzijds ook dat we streng voor onszelf moesten zijn. We pakken alleen de hoogstnodige dingen en meest praktische kleding in. En alle kleding moet lichtgewicht, compact en snel te wassen/drogen zijn. Alle ijdelheid hebben we dus aan de kant gezet; dit keer nemen we geen stapel mooie jurkjes, polo’s, extra paar schoenen en fijne strandhanddoeken mee. Ook de buggy laten we thuis. We kiezen ervoor om een Tula peuter rugdrager mee te nemen voor Hidde. Ook weer compact en lichtgewicht. En dat geldt ook voor het speelgoed voor Joni en Hidde. Veel kunnen we niet meenemen. Alles moet in één klein rugzakje passen dat Joni zal dragen. Natuurlijk moeten de knuffels mee. Verder gaan een etui met wat pennen, stiften en potloden, kleurboekjes, kleine leesboekjes en kleine autootjes mee. That’s it. Daar zullen ze het mee moeten doen. Uiteindelijk zijn we daags voor vertrek bepakt en bezakt. We zijn tevreden en wachten af wat de weegschaal op het vliegveld gaat aangeven.

Ready to go
De laatste werkdag zit er voor ons allebei op. Joni en Hidde hebben traktaties uitgedeeld tijdens hun uitzwaaifeestjes op het kinderdagverblijf. De spullen zijn gepakt. Ons huis is opgeruimd en schoon. Ons konijn is weggebracht naar zijn vakantieadres. We hebben alle broers en zussen en een heleboel vrienden gedag gezegd. De koelkast en vriezer hebben we zo goed als leeggegeten… ja, dan weet je het zeker: we’re ready to go! Afgelopen donderdagochtend was het dan echt zover. Het was een koude ochtend: we moesten krabben. Dat zullen we voorlopig niet meer meemaken. En dan na een kopje koffie/thee in de Wilgendreef, brengen onze beide ouders ons naar Düsseldorf Airport. We leveren daar direct onze bagage in en zijn benieuwd hoeveel kilo de weegschaal aangeeft. En we zijn blij verrast dat we maar 13,0 en 14,2 kilo in onze backpacks hebben zitten. En dat voor ons viertjes incl. een Deryan peuter-slaaptentje voor Hidde. Ik zeg: netjes gedaan! Natuurlijk hebben we bij ons vertrek wel onze lange broeken, shirts met lange mouwen, vestjes en dichte schoenen aan. Deze winterse kleding verdwijnt straks onderin onze backpacks in de hoop dat we het zo min mogelijk nodig hebben. En dan is het, na een laatste kopje koffie en de laatste speelminuten met de opa’s en oma’s, echt tijd om afscheid te nemen. De laatste knuffels en kusjes gaan gepaard met een kleine traan en de liefdevolle wijze woorden “zorg goed voor elkaar, let goed op elkaar en kom heelhuids terug”. Dat gaat vast goed komen! Zwaaiend en 1000x omkijkend gaan we door de douane. Tot over 100 dagen!

Vliegen: the Emirates experience
We vliegen met Emirates van Düsseldorf naar Dubai in 6,5 uur en van Dubai naar Bangkok in 6 uur. Beide vluchten vliegen we met de grote A380. Wat een mega vliegtuig. Dat zo’n ding überhaupt in de lucht kan blijven hangen. We hebben perfecte stoelen. Aan comfort geen gebrek. We zitten net voor het muurtje van de keuken. Dus we genieten van extra beenruimte, die door Joni en Hidde tijdens de eerste vlucht naar Dubai als speelruimte wordt gebruikt. Allebei hebben ze een geweldige Emirates knuffel en een kleurboekje met potloden gekregen. Dat doet het altijd goed. Als de lampen uitgaan gaan we allemaal slapen. Gelukkig werkten de kinderen goed mee. En dan zijn we voor ons gevoel toch vrij snel in Dubai voor een overstap van 3 uur. Fijn om even de benen te strekken en rond te rennen. Even de energie eruit. Maar daarna begint dan toch het wachten en ploffen we op een bankje in een barretje. En dan mogen we naar de gate. Daar lijkt alles vlotjes te verlopen. Soepeltjes stapt iedereen het vliegtuig in. Maar dan… dan duurt het 1,5 uur voordat we opstijgen. Het was letterlijk metertje voor metertje file rijden op het vliegveld. Het schoot totaal niet op en de kinderen moesten al die tijd in de gordel blijven zitten. We moesten dus alle zeilen bijzetten om de kinderen te entertainen. Uiteindelijk is het dan toch onze beurt om op te stijgen. Joni valt al snel in slaap. Hidde geeft zich daarentegen niet over aan zijn vermoeidheid. Het lukt hem niet zijn diepe slaap te vatten. Hij komt niet verder dan een paar kleine hazenslaapjes. En wakker is bij Hidde ook echt wakker, hij heeft geen zitvlees. En dan duurt 6,5 uur lang. Dus we hebben heel wat rondjes door het vliegtuig gelopen om hem af te leiden. Tsja… Vervolgens stappen we met een jetlag uit het vliegtuig; de zomerse hitte voelen we direct op ons afkomen. Heerlijk! Ons avontuur is begonnen.

Winter in Bangkok
We trappen onze reis af met een kleine week Bangkok. Even acclimatiseren en herstellen van onze jetlag. De thermometer geeft de eerste paar dagen overdag ‘slechts’ 28C aan (i.p.v. 34/35C) en ’s nachts koelt het af naar maar 20C (i.p.v. 25/26C). Voor ons is het heerlijk. De mensen in Thailand vinden het koud en vinden dit een strenge winter. Sinds afgelopen maandag zijn de temperaturen weer aan het stijgen tot zo’n 32C en in de nachten koelde het amper af. Met de dag werd het heter, en dus ook zweteriger. Maar daar zullen we aan moeten wennen, want in Myanmar en Laos zullen we nog hogere temperaturen gaan meemaken.

Op en top genieten
We namen ons voor de eerste dagen rustig aan te doen. Wij hebben Bangkok al eerder gezien, dus we hadden geen echte afvinklijst van dingen die we dit keer wilden zien/doen. Alles wat we doen is mooi meegenomen. Maar van ons voornemen is weinig terecht gekomen. We hebben enorm veel gedaan in Bangkok. We genieten allemaal enorm. We zijn hele dagen buiten. De kinderen genieten enorm en kijken hun ogen uit. Joni wil alles zelf lopen; en we lopen echt flink wat kilometers per dag. En Hidde vindt de draagzak prima. Af en toe eventjes eruit om benen te strekken en rond te rennen en daarna gaat hij – over het algemeen – zonder tegensputteren terug in de draagzak. De dagen verlopen dus redelijk soepeltjes, maar ’s avonds is dat wat anders. Dan is het vaak een worsteling om Hidde in slaap te krijgen. We wisten niet dat hij het woordje “wakker” al kon zeggen, maar daar zijn we nu wel achtergekomen. Hij heeft het meeste last van een jetlag. Maar ondanks de voor hem eigenlijk te korte nachten staat hij de volgende ochtend toch vrolijk op. Toch hopen wij dat hij snel gewend is aan de nieuwe tijdzone.

Na 6 nachten Bangkok kunnen we veel afstrepen: Wat Arun, Wat Saket, het Koninklijk Paleis, Wat Pho, de grote Chatuchak weekendmarkt, boottochtjes, tuktuk ritjes, de bekende Co van Kessel fiets- en boottocht, spelen in speeltuinen twee stadsparken, eten en borrelen op de Khao San Road en Rambuttri Street en de markt in Chinatown. Zo gaaf dat we zoveel hebben gezien en gedaan. Dit hadden we van te voren niet durven dromen. Bangkok: you hate it or you love it. We love it. Maar in vergelijking met 2013 zie je nu helaas minder eetstalletjes op straat en helaas wel nog meer taxi’s, tuktuk en Chinesen. Daarmee gaat de charme van de stad iets verloren. Maar dat zal de pret niet bederven.

Thailand is het land van de glimlach. En dat klopt: iedereen is hier zo vriendelijk en gastvrij. En aan positieve aandacht voor de kinderen geen gebrek. Dat zorgt ervoor dat wij ook met een grote glimlach op ons gezicht rondlopen. We hebben genoten van onze eerste week. En gaan vol positieve energie onze reis vervolgen in Myanmar.

Wist je dat…
- … het oprollen van je kleding de beste manier is om je backpack in te pakken. Je bespaart op deze manier veel ruimte en je kleding komt ook minder gekreukt uit je tas.
- … de tasorganizers Eagle Creek Pack-it Specter Cubes ideaal zijn om je spullen geordend in je backpack mee te nemen. Wij hebben allemaal ieder onze eigen kleur cubes. Zo zien we in één oogopslag waar wiens kleren zitten.
- … het woordje ‘Wat’ tempel betekent.
- … een groot deel van de taxi’s in Bangkok roze is. Als we een taxi nemen mogen we van Joni alleen maar een roze taxi uitkiezen.
- … Wat Saket een tempel is die boven op een berg ligt. Een klim van zo’n 300 traptreden. Joni had er zin in en ging fluitend naar boven. Maar we zijn nog geen 10 seconden boven en mevrouw moet naar de wc. En laat er nou op de top van de berg geen wc zijn. Dus Wouter en Joni konden zonder ook maar even van de tempel en het uitzicht over de stad genoten te hebben, in alle haast naar beneden lopen. Ze zouden terug naar boven komen. Maar na een paar stappen, was mevrouw moe. Ze ging op een bankje zitten en viel meteen in slaap.
- ... Hidde iedere buddha, hond, poes, auto en bus die hij ziet benoemd en naar elke boot die voorbij komt zwaait. In zo’n drukke stad betekent dat dus dat Hidde volop aan het buurten is en zijn armspieren flink traint.
- ... Joni het liefst de hele dag gebakken garnalen eet en Hidde geen genoeg krijgt van bananen en jackfruit.

PS: het uploaden van foto’s wil niet vlotten. De wifi-verbinding lijkt niet sterk genoeg te zijn. Dus foto’s volgen hopelijk later.

PS2: Voor iedereen die carnaval gaat vieren; HEEL VEEL PLEZIER. Wij gaan het jaarlijkse feestje missen en zullen aan jullie denken.

Warme groetjes uit Bangkok,
Wouter, Myrtille, Joni en Hidde

1. Miriam:
    7 februari 2018
    Herkenbaar allemaal wat jullie gezien hebben. En lekker eten voor weinig geld. Was er zelf in 2001. Veel plezier met het vervolg en wacht jullie volgende avontuur af. Gr Miriam
  2. Mama/oma Anne:
    7 februari 2018
    Wow, wat een fantastisch verhaal van jullie mooie eerste ervaringen in het land van de glimlach! Super fijn dat het heel goed gaat met jullie en dat Joni en Hidde het zo goed doen! Hele goede reis naar Myanmar en ga daar ook volop genieten. Liefs en knuffels oma Anne xxxx
  3. Gerdie van den Heuvel:
    7 februari 2018
    WAUW wat een belevenis !!!!!!
    Wat een PRACHTIG geschreven verhaal!!
    Genieten jullie.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Heel veel groetjes van ons
  4. Linda:
    7 februari 2018
    Fijn dat de vlucht goed is gegaan en dat jullie genieten. Idd Thailand is een heel mooi land. En voor al de gastvrijheid en de vriendelijkheid van de mensen daar is mij ook bij gebleven toen wij er in 2000 waren.
    Veel plezier met het vervolg van jullie prachtige reis. Groetjes van ons allemaal
  5. Gijs Verhagen:
    Super genieten maar
  6. Petra Verwegen:
    7 februari 2018
    Wij wensen jullie een hele fijne reis,en gaan het reis verslag zeker volgen.Heel veel groetjes.
  7. Tante betsie:
    7 februari 2018
    Heel leuk om jullie verhaal te lezen. Ik kijk uit naar het volgende verslag ..!!
  8. Wilma:
    7 februari 2018
    Weer mooi geschreven Myrtille! Wat fijn dat het zo goed gaat met de kinderen.
    Benieuwd naar jullie volgende avontuur !
    Geniet ze! Xxx
  9. Vicky:
    7 februari 2018
    Wat fijn dat de reis goed gegaan is en dat het grote genieten is begonnen! Wat kunnen jullie ontzettend leuk schrijven, heel leuk om te lezen! Lieve groetjes Vicky
  10. Anita:
    7 februari 2018
    Wat een mooie verhalen, brengt n glimlach op mn gezicht en verheug me op meer!
  11. Nicole:
    7 februari 2018
    Heel leuk om jullie verhaal te lezen, wauw Joni en Hidde hebben het idd goed gedaan in het vliegtuig. Fijn om te lezen dat jullie al zoveel gezien en gedaan hebben en dat de kids het ook interessant vinden.. Stuur maar een paar graden op naar ons in NL want hier is het pas winter met - temperaturen, Hihi. Heel veel plezier in Myanmar/Birma..
  12. Patrick, Janneke en kids😃:
    7 februari 2018
    Leuk om jullie eerste reisverslag te lezen. Geniet ervan!
  13. Patrick, Janneke en kids😃:
    7 februari 2018
    Wat een mooie start en wat een mooi verhaal. Heel veel plezier, geniet ervan! En wij genieten op afstand, tijdens het lezen van de verhalen, met jullie mee. 😘
  14. Fred en Anita Verkuijlen:
    7 februari 2018
    Geweldig zoals je het allemaal beschrijft!!
    Wat fijn dat jullie genieten en wij pakken er hier eentje(ik denk meer😂🍻)op!! Alaaf🎺
  15. Gerard:
    7 februari 2018
    Prachtig Myrtille. Je moet schrijver worden. Of eigenliijk ben je het al !!!
  16. Gerard Barten:
    Wat een prachtbelevenis!!
    Nooit zo ver op vakantie geweest, maar geniet nu van en door je enthousiaste verslag,
    Geniet lekker vrder!!
    Gerard Barten
  17. Tante maria:
    7 februari 2018
    Mooi geschreven en prettig om te lezen . Ik zie het helemaal voor me .
    Verheug me op het volgend verslag .
    Lekker genieten maar dat gaat jullie goed af lees ik.
  18. Roos Sohier:
    7 februari 2018
    Super om dit te lezen. Ik heb veel aan jullie gedacht. Geniet, geniet, geniet!!! 😘
  19. Malou:
    7 februari 2018
    Wauw mooi verhaal en leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten! Veel plezier in Myanmar:)
  20. Inge:
    7 februari 2018
    Super fijn om te lezen! Hopelijk zit Hidde ook snel in het ritme. Geniet ze!
  21. Jokie Driessen:
    7 februari 2018
    Wat een heerlijk verslag om te lezen, en wat fantastisch dat het zo goed gaat met de kinderen.
    Ga zo door benieuwd naar het volgende verhaal
  22. Mimi en Henk Gijsberts.:
    7 februari 2018
    Wat een geweldig verslag van jullie reis, zo kunnen we jullie helemaal volgen en als we in Dinther zijn bij je ouders dan kunnen we er over mee praten. Geniet van jullie uitdaging.
  23. Karlijn, Robert en Norah:
    7 februari 2018
    Wat super iets van jullie te horen en te vernemen dat jullie al zoveel hebben gedaan! Dat belooft veel goeds voor de rest van de reis :) Ik moest wel erg lachen om de 'wist je dat' van Joni en de wc bij de tempel hahaha. Hopelijk zit Hidde snel in het ritme! Veel plezier in Myanmar!
  24. Marleen Willems:
    7 februari 2018
    Wauw!! Dat klinkt allemaal heel goed! Heel leuk om zo mee te lezen,
    Veel liefs van ons,
    Harm, Marleen, Fien & Els
  25. Tante José:
    7 februari 2018
    heel mooi om te lezen en jullie reis zo te volgen. Geniet ervan!
  26. Rico, Lobke en Jens:
    7 februari 2018
    Hey lieverds! Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Weet verschijnt een grote glimlach op mijn gezicht als ik alle gebeurtenissen voor me zie :-D
    Wat zijn jullie lekker aan het genieten, precies zoals bedoeld. En Hidde draait wel bij. Door al die indrukken komt dat Bart snel goed.
    Ontzettend veel plezier in Myanmar!! Hoop dat jullie daar ook af en toe Wi-Fi hebben, want het is een genot om op deze manier met jullie mee te mogen reizen.
    Hele dikke kus en knuffel
  27. Arnoud:
    7 februari 2018
    Mooie verhalen en avonturen! Lekker genieten samen!
  28. Lonneke:
    7 februari 2018
    Gaaaf!! Myanmar gaan jullie ook leuk vinden, zooon mooi land met lieve mensen..
    Paar tips
    - als je van fietsen houdt; in yangon zit 'uncharted horizons'. Fietstocht door het buiten gebied van yangon was heel gaaf.. eigenaar jochen spreekt NL (is Oostenrijker met NL familie)
    - green elephant hill is opvang voor werk olifanten. Wassen en voeren os heeel leuk
    - in mandalay zit een school (en weeshuis dat is opgezet door een man uit berlicum (Nico schoenmakers van world child care)
    Is écht een bezoek waard! Als je een beetje geld kan missen kunnen ze daar bijvoorbeeld wat fruit voor weeskinderen voor kopen. Je kan Nico benaderen voor gegevens (hij staat bij mijn Facebook vrienden)..
    Ennnn alle toeristische trekpleisters natuurlijk gaaf; van inle lake tot bagan etc!
    Have fun!!
  29. Renko&Marloes:
    7 februari 2018
    Super leuk stuk om te lezen! Ga vooral door met genieten en schrijven!!
    Groetjes van ons
  30. Suzanne Verhagen:
    7 februari 2018
    Geweldig leuk verhaal!! Heerlijk om op deze manier een stukje mee te mogen reizen. Hardop gelachen om de ‘wist ik datjes’.
    Veel liefs uit Veghel!! Xx Suus
  31. Leonne raby:
    8 februari 2018
    Een goed begin van jullie reis! En de kinderen genieten ook enorm op hun manier. Dat is toch geweldig! Een leuk reisverslag Myrtille en Wouter, leuk om jullie ervaringen te lezen. Veel,groetjes uit Canada.
    PS de baby van Patrick en Catherine is vandaag geboren, een prachtige zoon! 😊
  32. Rian Kuijpers:
    8 februari 2018
    Prachtig. Ik geniet mee! De foto's spreken ook boekdelen!! Het straalt er vanaf. Nu weer een fijne tijd in Myanmar. Groetjes
  33. Jolanda:
    8 februari 2018
    Wat geweldig om zo mee te mogen genieten met jullie! Geniet van jullie vlgd bestemming, en maak je nie druk over carnaval, wij nemen wel voor jullie waar😂. We zien uit naar jullie volgende verslag. Dikke knuffel vanuit den houterd 😘
  34. Francien Verkuijlen:
    8 februari 2018
    Hoi, wat is het toch fijn dat tot op heden alles goed gaat en vooral met the kids!! Een mooi verhaal en fijn om te lezen dat het land van de glimlach zo goed gevallen is! Succes met de reis naar het volgende op jullie agenda! Geniet met volle teugen van de quality time met elkaar en van de omgeving. Tot het volgende verhaal! Het gaat jullie goed😘
  35. Annelies en Jan:
    8 februari 2018
    Ik lees dat jullie in het grootste vliegtuig ter wereld hebben gezeten, de A380. Als liefhebber van vliegtuigen lijkt me dat helemaal te gek. En wat Bangkok betreft: ben er zelf vanuit mijn werk tweemaal geweest en ook tweemaal genoten. Niet te vergelijken met Parijs of Londen. Fijn dat jullie zoveel hebben gezien. En nu op naar het volgende avontuur. Veel plezier! Veel groeten, ook van Annelies.
  36. Thijs:
    9 februari 2018
    Super leuk om te lezen en ontzettend veel plezier in Myanmar!!
  37. Elvi:
    9 februari 2018
    Wat mooi om te lezen dat jullie zo aan het genieten zijn! Geniet van het vervolg in Myanmar!
  38. Mirelle:
    9 februari 2018
    Wat mooi om dit te mogen lezen. Fijn dat jullie reis zo goed is begonnen. Bewondering voor jullie ondernemende vakantie met de kinderen. Geniet er van. Groetjes mirelle Huisartsenpraktijk Heilaren.
  39. Harm:
    9 februari 2018
    Vooral heel veel genieten van de tijd die jullie samen zijn!! Wij gaan morgen carnavallen! Alaaf
  40. Lambert van der Ven:
    10 februari 2018
    Wat een unieke ervaring! Wat een uitdaging! Bijzonder om dit zo samen te doen. Geniet van alle indrukken. Mooie blog!
  41. Marianne van Beekveld:
    10 februari 2018
    Super leuk om jullie verhalen mee te beleven en te zien/lezen! Heel veel plezier komende dagen/weken en we blijven volgen!
  42. Elly:
    13 februari 2018
    Leuk geschreven reisverslag. Myanmar zal heel mooi en bijzonder zijn maar heel anders denk ik. Ben weer erg benieuwd naar jullie volgende verslag. Hele goeie
    reis naar Myanmar en heel veel genieten.