Myanmar: Wè is ut hèèt

14 februari 2018 - Inle Lake, Myanmar

Hoi allemaal!

Allereerst super bedankt voor alle lieve, leuke en soms ook nuttige reacties op onze eerste blog vanuit Bangkok. Erg leuk om te zien dat jullie met ons meeleven en dus ook een beetje met ons meereizen. In deze nieuwe blog vertellen we jullie hoe onze eerste kennismaking met Myanmar was.

Cultuurshock
Na een drama-vlucht in een veel te krap vliegtuigje waarin Hidde absoluut niet stil op schoot wilde zitten maar dat toch moest, met groot protest als gevolg, kwamen we aan in Yangon, de voormalige hoofdstad Myanmar. Vanaf het vliegveld reden we naar de stad en dachten we het eerste half uur, “goh, wat is het hier schoon”. Nou, schijn bedriegt... want wat we daarna in downtown Yangon aantroffen was alles behalve schoon. Het was er vies, mega druk, lawaaierig, droog, stoffig, chaotisch en heel veel jaren terug in de tijd. Het voelde alsof we midden in een drukke stad in India waren aanbelandt. Dat was toch wel even een cultuurshock; zelfs voor ons als echte Azië fans. Maar na een nachtje slapen, hebben we gelukkig ook de mooie kant van de stad mogen leren kennen. De ene pagode is werkelijk nog mooier dan de andere. En achter alle vuiligheid op straat zijn soms prachtige koloniale, maar helaas wel vervallen, panden te vinden.

Het gouden land
Werkelijk al het moois wat je in Yangon ziet is goud gekleurd. Soms echt goud, soms bladgoud, soms goud geschilderd. Maar keer op keer ziet het er mooi blinkend uit door de stralende zon die erop schijnt. Hoogtepunt was toch wel de 2500 jaar oude Shwedagon Pagode. Het is een kegelvormige, bijna 100 meter hoge, met 50.000 kilo bladgoud en vele duizenden kostbare sierraden en edelstenen bedekte pagode. Het is het grootste tempelcomplex van Myanmar en is één van de belangrijkste boeddhistische bedevaartsoorden ter wereld. Wij vonden het prachtig, alleen onze kinderen hadden niet veel zin en geduld om in de hitte te luisteren naar de verhalen van onze gids. Toen hebben we maar gevraagd of we zonder gids mochten rondlopen. Dat werkte gelukkig een stuk beter voor Joni en Hidde. Ook in Bago, wederom een voormalige hoofdstad van Myanmar, zagen we nog meer goud: o.a. heel veel gouden pagoden en boeddha’s, een gouden paleis en een grote liggende Boeddha met gouden versiersels. Ook hier is het een nog mooier dan het ander.

Wè is ut hèèt
Wie kent hem niet, de carnavalskraker “Wè is ut hèèt”. Hier in Myanmar vieren ze geen carnaval, maar toch dachten wij de afgelopen dagen vaak aan carnaval en aan dat feestnummer. Want jeetje wè is ut hier hèèt. “Wè is ut hèèt, wè is ut hèèt. Munnen kiel die plèkt, mun oksel vlèkt en mun nek staot vol meej zwèèt. Wè is ut hèèt, wè is ut hèèt. As ge zwit, dan witte dit, in Myanmar daor is ut hèèt”. De thermometer liet in Yangon iedere dag zelfs 35C zien. Maar de gevoelstemperatuur lag daar nog boven. Dus dan weet je het wel... dat is zweten! Dus we lopen van schaduw naar schaduw en we zijn blij met elke ventilator en airco die we voelen. En wij proosten hier niet met lauwe carnavalspilsjes, maar met flesjes koud water en blikjes cola. Afgelopen zondag gingen we naar de Golden Rock. Dat op zo’n 4,5 uur rijden van Yangon en op zo’n 1100m hoogte ligt. Onze gids zei: “neem maar een jas mee, want het is er koud”. Nou, het kwik kwam ‘s avonds niet onder de 20C. En dat noemt men koud. De lokale mensen droegen dikke fleece truien, jassen en mutsen. Wij liepen gewoon lekker in een korte broek en shirtje rond. Oké, wij sliepen lekker in een hotel en konden ‘s avonds dus lekker onder een dekentje kruipen. Terwijl de lokale mensen de nacht buiten bij de pagode moesten doorbrengen omdat zij zich geen hotel kunnen veroorloven. Tsja... Wij vonden de temperatuur in ieder geval juist erg aangenaam! Perfect weer voor een Nederlander. Gelukkig krijgen we bij het Inle Lake als het goed is iets minder hete dagen.

Als veevoer naar de Golden Rock
Vanuit Yangon gingen we voor een 2-daagse trip naar de Golden Rock. Het vervoer naar de Golden Rock was de laatste 30 minuten echt een gekkenhuis. Je wordt met 50 personen op 7 bankjes in de laadruimte van een pick-up gepropt. Je zit zo krap dat niemand geen kant op kan en dat is ook de bedoeling, want dat is het “veiligst”. Want je medepassagiers zorgen ervoor dat je strak op je plek blijft zitten. Vervolgens scheurt die wagen in volle vaart over een extreem steile, kronkelende veelal onverharde weg omhoog. We hadden het gevoel dat we 30 minuten in een achtbaan zaten. Joni vond het geweldig en zat de hele tijd te lachen. Maar Wouter en ik zagen de lol er niet van in. Die bankjes zijn niet gemaakt voor lange benen van Nederlanders. Na 10 minuten hadden wij door de onhandige houding al slapende, tintelende benen. Wat waren we blij toen we uit mochten stappen en onze benen weer konden strekken. Aan het eind van de middag zien we een prachtige zonsondergang bij de balancerende Golden Rock. De rit was het zeker waard!

De grootste bezienswaardigheid van Myanmar
We hebben de afgelopen dagen wederom wat mooie bezienswaardigheden van ons lijstje mogen schrappen. Veel culturele, historische hoogtepunten. Stuk voor stuk prachtige plaatjes om te fotograferen. Maar  weten jullie wat de grootste, meest gefotografeerde bezienswaardigheid van Myanmar is??? Juist: onze Joni en Hidde. Van stiekeme foto’s tot netjes gevraagde foto’s. Ik denk dat ze wel 25x per dag door lokale mensen op de foto worden gezet. En wellicht is het wel meer. En dan hebben we het nog niet over alle aaien over hun bol en armen. Zeker Hidde is favoriet met z’n blonde haar. Vandaag vroeg iemand zelfs “is that his real hair color?” Het liefst pakken de mensen onze kinderen op en knuffelen ze hen helemaal plat. Hidde moet er niets van hebben; hij zegt dan “mens” en klampt zich stevig aan ons vast. Joni vond het de eerste dagen ook niet leuk, maar nu vindt ze het prima en poseert ze (meestal) vriendelijk lachend of zwaaiend voor alle camera’s.

Wist je dat...
- ... een generaal in 1974 van de ene op de andere dag heeft besloten het links rijden te veranderen naar rechts rijden. De boel werd dus omgegooid, maar de auto’s waren ingericht op links rijden – net als de Japanse import auto’s van tegenwoordig. In het meerendeel van de auto’s zit het stuur dus ook aan de rechterkant. Levensgevaarlijk! Want chauffeurs die gaan inhalen zien hierdoor helemaal niet of er tegenliggers aankomen.
- ... we ons in Myanmar super rijk voelen. Onze portemonnee zit vol met briefjes van 10.000 Kyat. Omgerekend is dat slechts €6,08 waard.
- ... we minstens 2x per dag rijst of noodles eten. En ons dit nog niet verveeld.
- ... we in Yangon met een lokaal boemeltreintje 3 uur door het platteland van de stad gereden hebben voor slechts €0,12 per persoon. En o ja, de kinderen waren gratis. Cheap!
- ... Joni iedere liggende Boeddha een slapende Boeddha noemt.
- ... het kamermeisje in Pindaya ons trots liet zien dat we een matrasverwarmer op ons bed hebben; en dat met nachten van zo’n 20C.
- ... we in Pindaya in een grot met 8000 Boeddha beelden zijn geweest. En Hidde bij elk beeld “Boeddha” roept en dat blijft herhalen tot hij van een van ons een  bevestiging krijgt dat hij het goed zegt... zucht...
- ... Joni iedere keer als ze een beestje ziet, ze angstig naar papa/mama roept. Maar toen we bij de entree van de grot van Pindaya een super grote nep spin zagen, ze ineens heel stoer tegen Hidde zegt: “Je hoeft niet bang te zijn Hidde, die spin is nep en doet niks hoor”.

Lieve, warme groetjes,

Wouter, Myrtille, Joni en Hidde

1. Mama/oma Anne:
    14 februari 2018
    Wow wat een avontuur in die hitte en weer een heel bijzonder verhaal. Hopelijk gaan de overige vluchten en het overig vervoer beter en comfortabeler. Grappig dat Joni en Hidde daar fotomodellen zijn :).
    Kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal, liefs en knuffels.
  2. Wilma:
    14 februari 2018
    Ah weer een leuk verhaal Myrtille ok al vlekt oe nek en plékt oe oksel 😂
    Hier in Oeteldonk het trhenovergestelde: wé was ut koud brrr zelfs nog even hagel en sneeuw en met ern lekker oostenwindje dus dan witte ut wel😂 ik was blauw... nie van de alcohol mar van de kou😀 dus geniet maar van die heerlijke warmte en al dat moois dat er te zien valt😀 veilige voortzetting van het avontuur en tot het volgende verhaal xxx
  3. Mama/oma Anne:
    14 februari 2018
    Mooie foto's en fijn dat ik jullie zie stralen!😍
  4. Mama/oma Anne:
    14 februari 2018
    Mooie foto's en fijn dat ik jullie zie stralen :) xxxx
  5. Tante betsie:
    14 februari 2018
    Prachtig om te lezen !!!!
  6. Tante maria:
    14 februari 2018
    Weer een mooi verhaal en hele mooie foto s . Fijn dat alles zo goed gaat en zeker ook met de kinderen.
  7. Leo Hanny:
    14 februari 2018
    Mooie verhalen en heel veel geniet momenten samen 😆lieve groetjes van ons
  8. Patrick, Janneke en kids😃:
    14 februari 2018
    Wat leuk om de foto’s En verhaal weer te lezen. Wat een leuke foto’s! Geniet ervan!
  9. Malou:
    14 februari 2018
    Mooi verhaal en leuk om jullie eerste indruk van Myanmar te lezen! En wat grappig iedereen met Joni en Hidde op de foto wil; échte fotomodellen! 😀 Genietze samen!
  10. Suzanne Verhagen:
    14 februari 2018
    Mooooooooi en leuk om te lezen! Alleen niet het stukje van 50 personen op 7 bankjes, toen kreeg ik een beetje buikpijn. Gelukkig een leuke ervaring achteraf, maar phoe phoe....
    Wat een prachtige foto’s!!! 😍
  11. Lianne:
    14 februari 2018
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Krijg er vakantiekriebels van! Geniet samen van de mooie reis. X
  12. Mieke:
    15 februari 2018
    Zo leuk om jullie verhalen te lezen en foto’s te zien. Reizen we toch een beetje mee 😁. Geniet nog van al het moois! X
  13. Nicole:
    15 februari 2018
    Weer een leuk verhaal om te lezen en de foto’s erbij te zien!!
    Geweldig dat Joni en Hidde daar bezienswaardigheden zijn geworden.. Dat ritje op de banken zag ik al voor me,🙈 wat moet dat een lange rit zijn geweest, maar gelukkig werd dat beloond!!!
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal..
    Geniet ervan met de kids..
  14. Lambert van der Ven:
    15 februari 2018
    De Efteling is er niets bij! Wat een pracht en praal!
  15. Jokie Driessen:
    15 februari 2018
    Leuke foto's en een mooi verslag van jullie mooie reis..
  16. Jose heijmeriks:
    15 februari 2018
    Wat een geweldige verhaal en prachtige foto's .
    Die kinders ,echte fotomodellen (maar de ouders doen het ook erg goed op het plaatje)
    Super mooi om jullie zo te zien stralen.
    Geniet ervan
  17. Tieneke:
    Wat een gaaf avontuur!
  18. Thomas, Linda, Sem en Bente:
    16 februari 2018
    Wauw wat een heerlijk verhaal weer zeg. En wat een prachtige foto's met heerlijke snoetjes die vol aan het genieten zijn.
    Bente en Sem vragen nu al wanneer jullie weer thuis komen zodat ze weer samen kunnen spelen. Dus we missen jullie hier nu al.
    Op naar de volgende nieuwe avonturen en geniet ervan samen.
  19. Annick:
    16 februari 2018
    Wow! Wat een avonturen en mooie foto's! Heerlijk om te lezen. :-)
    Geniet ervan samen! Liefs!
  20. Fred en Anita Verkuijlen:
    16 februari 2018
    Wat een mooi verhaal weer om te lezen!! Jullie stralen echt op de foto’s.
    Hier zit de carnaval er weer op 🤡
    Het was un skon fistje met de kornuiten. We hebben jullie wel gemist hoor😘
    Maar geniet van jullie prachtige reis.
    Lieve groetjes!!!
  21. Anja Verhagen:
    17 februari 2018
    Geweldig om jullie reis op deze manier mee te maken. Wat hebben jullie in korte tijd al veel gezien, en dan te bedenken dat jullie nog een mooie tijd te gaan hebben. Geniet ervan en wij genieten met jullie mee!
  22. Anita:
    17 februari 2018
    Mooi leuk en geweldig!! Leuk om te lezen en prachtige foto's!!
  23. Marlie van Santvoort:
    18 februari 2018
    Dank je wel voor jullie mooie verhalen. Dit is echt genieten Myrtille!!
  24. Gerdie van den Heuvel:
    19 februari 2018
    Wat een prachtig verhaal !!!!!!
    Wat een belevenis!! Slurp het op, want dit maak je niet snel meer mee!!
    Heel veel groetjes van ons.
  25. Tante José:
    21 februari 2018
    wat mooi om te lezen. Jammer dat ik toch niet bij Joni in de koffer mocht ;-)
  26. Marleen Willems:
    24 februari 2018
    Prachtig!!
    Jullie stralen helemaal! Geniet van al dat moois samen
  27. Leonne raby:
    25 februari 2018
    Zo leuk, jullie aventuren in deze verre landen, waar de meesten van ons nooit zullen komen. Op deze manier reizen we een beetje met jullie mee. Na elk verhaal wil je meer lezen, dus je kijkt spannend uit naar de volgende belevenissen van jullie! En je ziet wel , kinderen passen zich behoorlijk goed aan nieuwe situaties. Travel safe!
    Travel safe,