Ons reisplan door Zuidoost-Azië

10 januari 2018 - Heeswijk Dinther, Nederland

Hoi!

Allereerst: iedereen bedankt voor de leuke reacties op onze aankondiging van onze reis. We gaan proberen onze belevenissen en indrukken met enige regelmaat met jullie te delen. Delen is immers het nieuwe vermenigvuldigen.

Waarom op reis?
Hoe komen jullie op het idee om te gaan reizen met de kinderen? Dit is een veelgehoorde vraag die niet eenvoudig te beantwoorden is. Wij zijn bevoorrecht dat we al heel wat van de wereld hebben mogen ontdekken. Maar zoals zo vaak wordt gezegd: reizen is verslavend. Want reizen is even loskomen van alle vaste Nederlandse structuren, gewoonten en verplichtingen. Even weg van thuis. Geen besef van dag en tijd. Alle zintuigen laten prikkelen. In aanraking komen met verschillende culturen. Arm en rijk. Bekend en onbekend. Traditioneel en modern. Vriendelijk en afstandelijk. Kleurrijk en grauw. Nieuwsgierig observerend of verkennend in dialoog met mensen. Al dan niet verstaanbaar communiceren. Of met expressievolle bewegingen van handen en voeten proberen elkaar te begrijpen. Je weg volgen langs prachtige natuurgebieden, dynamische steden en oogstrelendeparadijzen. Van extreme drukte tot serene stilte. De veelzijdige, smaakvolle, klassieke en karakteristieke geuren die je tegemoet komen. Het proeven van de smaken van het land bij elke maaltijd. Soms met onbekende en onherkenbare “delicatessen”. Het voelen van de wind door je haar, de zweetdruppels op je voorhoofd, het zand tussen je tenen. Samen een avontuur aangaan. Samen genieten van al het moois om ons heen en van elkaar… Dat is waarom wij op Familie Expeditie Verhagen gaan! Onze droom is om met ons gezin een reis van 100 dagen te maken. 100 dagen lekker full time samen zijn met ons gezin; 100% quality time.

De route: Thailand, Myanmar, Laos en de Filipijnen
Wij houden van Azië; en in het bijzonder van Zuidoost-Azië! Die regio heeft ons hart gestolen. De regio biedt een geweldige mix van ongerepte natuur, prachtige bounty stranden, rijke cultuur, gastvrije mensen en verrukkelijk eten. De ideale mix voor een droomvakantie! Niet voor niets hebben wij gekozen om door die regio te gaan reizen.

We gaan van 1 februari t/m 11 mei 2018 reizen door Thailand, Myanmar, Laos en de Filipijnen. Na ons vertrek op 1 februari vanuit Düsseldorf starten we in de uitbundige metropool Bangkok. Bangkok zal tijdens onze reis een soort van ‘thuisbasis’ voor ons zijn. In eerste instantie verblijven we ongeveer 1 week in deze geweldige stad om te acclimatiseren en onze biologische klok naar Aziatische tijdszone te verschuiven. Natuurlijk willen we ook enkele bezienswaardigheden meepikken. Daarna zullen we ons ruim 3 weken laten betoveren door het pure Myanmar. Myanmar is een nog relatief onontdekte parel van Zuidoost-Azië. Het is het land van de gouden pagodes en het lievelingsland van Boeddha (aldus de verhalen). Vervolgens keren we terug naar Thailand. Vanuit Bangkok dalen we in zuidelijke richting af naar Khao Sok National Park en enkele eilanden zoals Koh Samui, Koh Tao, Koh Phi Phi en Koh Lanta. Hier nemen we ruim 3 weken de tijd voor. Daarna vliegen we via Bangkok naar het authentieke Laos waar we 2 weken zullen verblijven. Na wederom een stop-over in Bangkok zal de Filipijnen onze laatste bestemming zijn. Het was een lastige keuze welke Filipijnse eilanden we willen bezoeken. Uiteindelijk is onze keuze gevallen op de eilanden Luzon, Bohol, Siquijor en Palawan. Hier trekken we exact 30 dagen voor uit; het maximale met een visum-on-arrival. Maar aan al het goede komt helaas ook weer een eind. Onze Familie Expeditie Verhagen sluiten we af met een terugvlucht naar Düsseldorf op 10 mei. Op 11 mei zullen wij weer terug zijn op Europese grond en herenigd worden met onze families en vrienden.

Zuidoost-Azië overview Deel 1: Route Bangkok + Myanmar Deel 2: Route Thailand Deel 3: Route Laos Deel 4: Route Filipijnen

Voorbereid en ontzorgd op reis
Na lang wikken en wegen, hebben we er toch voor gekozen om ons hele reisplan al vast te leggen. We zien het niet zitten om aan het eind van de middag – met vermoeide, hongerige kinderen – op een nieuwe bestemming aan te komen om vervolgens nog op zoek te moeten gaan naar een kindvriendelijke accommodatie. Een andere optie is dat we tijdens de reis flexibel de route verder uitstippelen. Maar dat betekent dat we in de avonden nogal wat huiswerk hebben en veel tijd zullen moeten besteden aan de iPad. En dat willen we niet! Beide opties vielen dus af. Toen zat er niets anders op om toch maar alles vooruit te plannen. In samenwerking met Rama Tours hebben we alle vluchten, hotels, bussen, treinen en het merendeel van de transfers vastgelegd. We hebben al 2x eerder met Rama Tours gereisd en hebben zeer goede ervaringen met hen. In de aanloop naar je reis en ook ter plaatse word je ontzorgd. Dat geeft rust en bespaart tijd. Tijd die we liever met ons gezin besteden. We offeren dus enige flexibiliteit op voor rust en quality time. Dat leek ons een goede deal 😃.

Wist je dat…
- ... wij sinds 2007 al 6x – weliswaar zonder kinderen – naar Zuidoost-Azië zijn geweest.
- … in ons reisplan 16 vluchten en 10 bootovertochten zijn opgenomen. En dat ook Wouter zojuist even schrok van dit aantal.
- … het koninkrijk Thailand tot 1939 Siam heette.
- … Bangkok het wereldrecord heeft voor de langste plaatsnaam. De volledige ceremoniële naam van de stad is namelijk: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit.
- … Myanmar tot 1989 Birma heette en dat het lange tijd de grenzen gesloten hield voor de buitenwereld. Pas sinds 2011 opent het land geleidelijk steeds meer de deuren voor toeristen. Hierdoor is het land nog voor een groot deel ongerept.
- ... Laos het enige land in de Indochina-regio is dat niet aan zee grenst. Door deze ligging en het strenge politieke klimaat is het één van de meest geïsoleerde landen van Azië.
- ... de paradijselijke archipel Filipijnen uit 7107 eilanden bestaat. Hiervan zijn ongeveer 1000 eilanden bewoond.
- … karaoke super populair is in de Filipijnen. De Filipijnen hebben zelfs het record van het allergrootste aantal karaokemachines in handen, met bijna één machine per gezin.

Lieve groetjes,
Wouter, Myrtille, Joni en Hidde

1. Berry:
    10 januari 2018
    Slim om te kiezen voor ontzorging. Geeft ook wat ruimte in je hoofd.
  2. Jacqueline Kuipers:
    10 januari 2018
    Wat gaan jullie een prachtige reis
    maken,en heel bijzonder.Wij wensen
    Jullie een super leuke vakantie.
    Geniet ervan,samen met je gezin.
    Groetjes Joop en Jacqueline.
  3. Henk Schipper:
    10 januari 2018
    Wat een bijzondere reis, strak plan, Myrtille en Wouter. Mooie beschrijving van wat jullie allemaal gaan doen, zien en beleven. 100 dagen het leven nemen zoals het op jullie afkomt. Jullie verhaal heeft ook een flinke drop aan romantiek in zich, hoopvol en uitkijkend naar al het moois in Azië. Ik wens jullie met jullie kinderen een mooie reis met al die romantiek erin. Dan wordt het een reis om nooit te vergeten #creatingmemories
    Lieve groeten,
  4. Francien Verkuijlen:
    10 januari 2018
    Ik zie nu al uit naar jullie reisverhalen wat zal dit een mooie onvergetelijke reis worden! Geniet van de voorpret en van jullie families!
  5. Nicole:
    10 januari 2018
    Ohhh super leuk om dit verhaal al lezen.. Denk dat het heel goed is geweest om alles inderdaad al vast te leggen, geeft ook meer rust en zekerheid en inderdaad meer quilty time samen!!! Geniet nog 2 weken van NL..
  6. Patrick, Janneke en kids😃:
    10 januari 2018
    Het is nu echt aftellen. Wat een mooi vooruitzicht. Wat zal het een bijzondere ervaring worden voor jullie gezin! Fijn dat wij het toch een beetje mee mogen beleven via deze site. Liefs Patrick, Janneke, Nienke, Lotte, Tesse en Ise.
  7. Nicole:
    10 januari 2018
    Quality time bedoelde ik natuurlijk🤦🏽‍♀️
  8. Anita:
    11 januari 2018
    Prachtig avontuur. Fijn dat wij mee mogen reizen door al jullie verhalen te lezen, ik verheug me erop!
  9. Gijs Verhagen:
    11 januari 2018
    geniet van die mooie reis wij genieten via de reisblog
  10. Linda:
    11 januari 2018
    Mooi omschreven. Het aftellen is nu echt begonnen. Voel me bevoorrecht dat ik jullie zo kan en mag volgen.
    Groetjes linda Maurice Kevin en martijn
  11. Tante betsie:
    Heel mooi omschreven !!!
  12. Opa Ad:
    11 januari 2018
    Als ik zo jullie reisplan lees en ook de omschrijving van: " waarom nu met de kinderen" dan was mijn eerste gedachte dat jullie zo een reis buro zouden kunnen beginnen. Zo mooi verwoord. Het zal ongetwijfeld een geweldige interessante belevenis worden en we zijn zeer benieuwd naar de verhalen. Een hele mooie reis gewenst van een trotse ouder.

Ad
  13. Karlijn, Robert en Norah:
    11 januari 2018
    Alleen al van het lezen van jullie reisschema en dromen word je spontaan enthousiast. Kijken nu al uit naar alle reisavonturen op jullie blog. Gezien de schrijfstijl denk ik dat er straks een lekker lezend reisdagboek ligt waar jullie ook na afloop nog menigmaal kunnen wegdromen naar jullie onvergetelijke quality time! Veel voorpret nog!
  14. Anja Verhagen:
    11 januari 2018
    Jullie reisschema ziet er goed uit, wat gaan jullie veel mooie plekjes zien en wij kunnen het van tijd tot tijd al lezend mee beleven.
    We wensen jullie alvast een hele fijne tijd in Azië, geniet er samen met de kinderen van.
  15. Suzanne Verhagen:
    Heerlijk verhaal!
    Heerlijk vooruitzicht!
    Heerlijk gezinnetje!
    Zin in om jullie te volgen. :-)
    Geen zin om jullie te moeten missen. :-(